یک‌سویه نگری مربیان کار دست تیم ملی می‌دهد؟!

محرومیت احتمالی بیرانوند؛ دردسر تیم ملی و قلعه‌نویی

محرومیت احتمالی علیرضا بیرانوند ممکن است تیم ملی را با مخاطراتی در راه جام جهانی 2026 مواجه کند.

به گزارش پایگاه خبری ورزش برخط؛ فسخ یکطرفه قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس هر روز باعث ایجاد حرف و حدیث‌های تازه‌ای می‌شود اما جدی‌ترین حرفی که این روزها از زبان کارشناسان و  نزدیکان به کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت به گوش می‌رسد حالی از فسخ غیر قانونی و متعاقب آن محرومیت 4 ماهه بیرانوند و جریمه نقدی نسبتا سنگین به نفع باشگاه پرسپولیس خواهد بود.

اگر چه این محرومیت احتمالی ممکن است به تراکتور لطمه زیادی نزد زیرا قرمزهای دیار ستارخان فصل قبل بهترین گلر لیگ یعنی حسین پورحمیدی را در اختیار داشتند که اکنون به دلیل حضور بیرانوند نیمکت‌نشین شده است اما قطعا برای تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی 2026 دردسرهای زیادی ایجاد خواهد شد.

بیرانوند در یک دهه گذشته دروازه‌بان تیم ملی بوده و علاوه بر حضور در دو جام جهانی 2018 و 2022، در 73 بازی به‌عنوان نفر شماره یک تیم ملی وارد زمین شده است و کمتر در این سال‌ها فضا به دروازه‌بان دیگری رسیده تا خودی نشان بدهد.

اگر یادتان باشد مصدومیت بیرانوند در بازی مقابل انگلیس در جام جهانی 2018 سبب شد او در همان دقایق ابتدایی بازی را ترک کند و سیدحسین حسینی حانشین او شد. حسینی در آن بازی به دلیل تجربه کم ملی هر چند توپ‌های زیادی را مهار کرد اما 6 گل خورد تا خلا بیرانوند کاملا به چشم بیاید. البته او (حسینی) در بازی با ولز نمایش بهتری داشت و دروازه خود و ایران بسته نگه داشت تا در کنار علیرضا حقیقی و علیرضا بیرانوند سومین دروازه‌بان ایرانی لقب بگیرد که در جام جهانی کلین‌شیت کرده است اما به‌رغم این موضوع کی‌روش در بازی آخر گروهی بار دیگر به بیرانوند اعتماد کرد و پس از جام جهانی هم امیر قلعه‌نویی ترجیح داد کماکان از دروازه‌بان سابق پرسپولیس و فعلی تراکتور به‌عنوان نفر اصلی درون دروازه تیم ملی استفاده کند.

حالا اگر به هر دلیلی سازمان لیگ تصمیم به محرومیت بیرانوند بگیرد این تیم ملی است که بیشترین ضرر را خواهد کرد. سیدحسین حسینی که سال قبل همراه با پورحمیدی بیشترین کلین‌شیت را در لیگ داشته و آماده‌ترین دروازه‌بان لیگ محسوب می‌شد امسال و تا پایان هفته سوم چهار گل دریافت کرده و حتی یک کلین‌شیت هم نداشته است. سایر دروازه‌بانان تیم ملی مانند پیام نیازمند و ... هم شرایط چندان خوبی ندارند و اگر قلعه‌نویی مجبور شود از آنها درون دروازه استفاده کند چه‌بسا این نفرات به دلیل کمبود تجربه ملی با مشکلاتی مواجه شوند و برای تیم ملی هم مشکل‌ساز شوند.

متاسفانه این رویه تقریبا همیشگی فوتبال ماست که در بازی‌های تدارکاتی و حتی ضعیف‌تر از نفرات جایگزین استفاده نمی‌کنند تا بار تجربی بازیکنان نیمکت‌نشین افزایش یابد و در موارد ضروری بتوانند کمک حال تیم ملی باشند و اکنون هم اگر بیرانوند با محرومیت مواجه شود حداقل 4 بازی آتی تیم ملی مقابل ازبکستان، قطر، کره‌شمالی و قرقیزستان را از دست خواهد داد و این می‌تواند ضربه جبران ناپذیری بر پیکر تیم ملی باشد.

روزنامه‌نگار: محمد کاظمی