ضربات جبران ناپذیرِ مدیران کارنابلد؛

استقلال لقمه بزرگی برای رسول خطیبی است!

استقلال در سال‌های گذشته ضربات جبران ناپذیری از مدیران ضعیف و کارنابلد خورده است.

به گزارش پایگاه خبری ورزش برخط؛ استقلال در ماه‌ها و روزهای گذشته یکی از بحرانی‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. در آخرین روزهای سال 1402، 85 درصد سهام باشگاه استقلال از طریف فرابورس در اختیار مجتمع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت و خوش‌بینی هواداران و پیشکسوتان این تیم برای رسیدن روزهای خوش و آفتابی خیلی زود نقش برآب شد.

در حدود 6 ماه، سوای تغییراتی که در هیات مدیره باشگاه استقلال بوجود آمد، این تیم حضور دو مدیرعامل را تجربه کرد و اکنون هم زمزمه‌هایی برای حضور سومین مدیرعامل در این باشگاه به گوش می‌رسد!

این در حالی است که استقلال در حال حاضر سرمربی هم ندارد یا بهتر است بگوئیم زیر نظر سرمربی موقت اداره می‌شود. علی خطیر که اولین مدیرعامل آبی‌ها از زمان حضور هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان مالک استقلال بود، خیلی زود به‌دلیل اختلافات عدیده با جواد نکونام جای خود را به فرشید سمیعی داد و نکونام هم قربانی اختلافات با سمیعی و شهریاری شد و مجبور به ترک استقلال گردید تا سهراب بختیاری‎‌زاده به‌عنوان سرمربی موقت آبی‌ها منصوب شود.

حالا که استقلال به‌دنبال انتخاب سرمربی جدید است، شایعاتی درخصوص برکناری فرشید سمیعی هم به‌گوش می‌رسد و جالب این‌که از نفراتی چون رسول خطیبی، ستار همدانی، مصطفی آجرلو و ... به‌عنوان گزینه‌های جانشینی مدیرعامل آبی‌ها نام برده می‌شود.

باید پذیرفت بزرگترین معضل استقلال در یکی، دو دهه گذشته انتخاب افراد کارنابلد به عنوان مدیرعامل بوده است که چیزی جز ناکامی، بدهی و مشکلات عدیده دیگر از خود به جای نگذاشتند و این‌که آبی‌ها در یک دهه گذشته تنها رنگ یک قهرمانی را دیده‌اند هیچ دلیلی جز همین انتصاب‌های بدون فکر و برنامه در آن دخیل نیست.

شاید اکنون برخی بگویند فردی مانند آجرلو که همان یک قهرمانی استقلال در دهه قبل با مدیریت او به دست آمده می‌تواند گزینه خوبی باشد اما بد نیست بدانید در همین شش ماه گذشته هلدینگ خلیج فارس چند صد میلیارد تومان بدهی باقی مانده از زمان آجرلو را پرداخت کرده و اکنون نیز بدهی‌های زیادی به جا مانده از جمله بدهی به بانک شهر که ممکن است بابت آن استقلال مجموعه بزرگ و قدیمی مرغوبکار را از دست بدهد زیرا سند آن به‌عنوان وثیقه وام دریافتی، در اختیار بانک شهر است.

فردی مانند رسول خطیبی هم تنها سابقه یک سال مدیرعاملی در لیگ 2 با تیم مس سونگون را دارد، که آن هم با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه است و همه می‌دانند در یک ماه اخیر هم تنها به دلیل نزدیکی به رئیس‌جمهور و فعالیت‌های انتخاباتی‌اش برای مسعود پزشکیان به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پیکان منصوب شده و تجربه خاصی در این زمینه ندارد.

امثال ستار همدانی و هادی طباطبایی هم بدتر از خطیبی، حتی تجربه مدیریتی در لیگ 2 یا لیگ 3 را هم ندارند و مشخص نیست بر چه مبنایی چنین افرادی در فهرست کاندیداهای مدیرعاملی استقلال قرار می‌گیرند؟

همین سمیعی که اکنون مدیرعامل استقلال است در زمان آجرلو به‌عنوان کارمند بخش حقوقی به باشگاه استقلال راه یافت و خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد و بدون تجربه مدیرعاملی، روی مهمترین صندلی باشگاه استقلال نشست و اکنون پس از چند ماه زمزمه‌های برکناری‌اش به گوش می‌رسد.

باید قبول کرد تیم بزرگی مانند استقلال و البته پرسپولیس، سپاهان و ... به مدیرانی نیاز دارند که تجربه کافی و وافی در امر مدیریت به‌خصوص مدیریت در ورزش برخوردار باشند و نباید صرفا به این دلیل که روزی فوتبالیست بوده یا کارمند جزء یک باشگاه یا فدراسیون بوده‌اند، به‌عنوان مدیرعامل این باشگاه‌های بزرگ منصوب شوند زیرا خسارتی که این افراد بر پیکر این تیم‌ها وارد می‌کنند تا سال‌ها جبران پذیر نخواهد بود.

استقلال سوای یک مربی بزرگ خارجی اکنون نیازمند یک مدیر باتجربه و امتحان پس داده است و باید قبول کرد این تیم لقمه بزرگی برای امثال رسول خطیبی و ستار همدانی است. 

نویسنده: مهران کوچکسرایی